söndag 11 december 2011

Tankar!

Kay Pollac sa:"Varje val du gör är en värdering av dig själv"
Vad innebär det - på riktigt? Det är det som jag nu försöker förstå. Jag tänker på mina val genom livet och mina tankar kring dem. Hur ofta har jag genom åren gjort mig till offer för omständigheterna?
Massor, det vet ni som känner mig. Hur ofta har jag tidigare velat skylla ifrån mig och tyckt att det inte är så mycket som jag kan påverka? Oerhört ofta... Frågan jag ställer mig nu är: Vad har jag egentligen tyckt mig vara värd?
Vad är då rätt värde? Ja, det vet bara jag själv men det gagnar definitivt inte mig själv att hålla på och förminska mig. Vare sig i mina egna ögon eller i andras. Däremot är det ett riktigt bra sätt att träna sig i att vara ett offer.
Många börjar efter olika föreläsningar eller lästa böcker att jobba med sin självkänsla för att stärka sig själva och få en mer ärlig bild av sig själv, så långt är det jättebra. Den lille rösten vill dock gärna få dig att sluta med det i och med att då förlorar den makten över dig. Det är då som den (lille rösten alltså) så sofistikerat byter språk. Den börjar istället säga: Nu är det rätt bra. Nu behöver du inte träna mer på det här med självkänsla - det räcker nu!
Räcker det då? Nja, jag är tveksam. Jag kan bara gå till mig själv. Det är flera gånger de senaste åren som min lille röst har lurat mig. Invaggat mig i falsk säkerhet och vips så har livet kommit och knackat på. Någon har uttryckt sig på ett mindre fördelaktigt sätt, någon har svikit ett förtroende eller brutit ett löfte och med ens så har jag ramlat flera pinnhål ner och känner mig värdelös och liten. Det är då lätt att välja bort sig själv - sitt eget värde och börja tro att inte är väl jag värd bättre än såhär?
Livet idag består av så många val att det nästan kan bli överväldigande, eller inte. Det beror, har jag märkt, jättemycket på hur jag själv väljer att se på mina val. Innebär det jag väljer att jag också väljer bort något annat? Då är risken stor att jag gör mig till offer över mitt val och inte är nöjd och stolt över det istället.
Ja, vem har sagt att livet är enkelt.
Var stolt över vem du är och de val du gör.


1 kommentar:

  1. många bra funderingar, vi får påminna varandra att inte lyssna på rösten!

    SvaraRadera